Sunday, January 6, 2013

FITNAH KHALID SAMAD!!! Blogger UMNO Dr Novandri mengaku salah dan memohon maaf di mahkamah


Blogger mesra-Umno dan Barisan Nasional (BN) hari ini mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang ekoran artikel memfitnah ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Blogger tersebut dikenali dengan nama Dr Novandri yang memiliki blog Minda Intelek Melayu (MIM) memohon maaf di hadapan hakim sebentar tadi.

Permohonan maaf ekoran dakwaan Khalid adalah Bishop (paderi Kristian) itu akan diletakkan dalam blog beliau novandri.blogspot.com dan Harakahdaily.net hari ini.


Dr Novandri melalui blognya, novandri.blogspot.com pada 15 Januari 2010 lalu menulis satu artikel dalam blognya bertajuk 'Penjarakan Khalid Bishop Samad'.

Ekoran itu, Khalid melalui peguamnya menuntut supaya Novandri menarik balik tulisan dan gambar yang menunjukkan Khalid memakai tanjak Kristian dan salib dari blognya.

Perbicaraan bermula jam 9 pagi tadi dengan kedua-dua plaintif dan defendan hadir di mahkamah yang agak sesak dengan kehadiran puluhan penyokong Pakatan Rakyat.

Khalid dwakili peguam PAS, Hanipa Maidin manakala Novandri membuat pengakuan tersebut tanpa diwakili mana-mana peguam Umno sehingga ditegur mahkamah beberapa kali sebelum ini.

Beberapa blog pro-Pakatan Rakyat sebelum itu mendakwa Dr Novandri merayu kepada Khalid supaya menyelesaikan saman tersebut di mahkamah namun Khalid menegaskan ia menjadi pengajaran berguna kepada sesiapa yang cuba memfitnahnya.

"Dia nak minta maaf atau tidak berhubung fitnah ke atas diri saya itu biar dalam mahkamah supaya jadi pengajaran bagi blogger Umno yang lain," ujar Khalid menerusi panggilan telefon sebelum masuk ke mahkamah.

Manakala beberapa bloggers Umno turut mendesak agar Dr Novandri diwakili peguam Umno bagaimanapun sehingga pengakuannya tadi tiada seorang pun kelihatan hinggalah muncul di saat-saat akhir.

Blognya juga memaparkan permohonan maaf sebagai syarat penyelesaian di luar mahkamah.

No comments: