Tuesday, August 31, 2010

PR pertahan hak Melayu-Islam


SHAH ALAM , 1 Sept. : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan mengenai keperluan untuk mempertahankan perlembagaan dan menjaga hak dan kepentingan orang Melayu dan agama Islam seperti termaktub dalam Perkara 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan.


Beliau turut menggesa rakyat supaya terus mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi raja berperlembagaan.


Menurutnya, penggunaan bahasa Melayu perlu dimartabatkan dan memperluaskannya sebagai lingua franca serta melindungi dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum.

“Kita juga perlu mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan Islam sebagai agama persekutuan, agama-agama lain boleh diamalkan.

“Termasuk juga kedudukan istimewa orang Melayu, anak negeri Sabah-Sarawak serta kepentingan sah kaum-kaum lain juga perlu dipertahankan,” katanya dalam blognya, semalam.

Beliau yang juga ahli parlimen Permatang Pauh turut mengulangi gesaan supaya akta kontroversi, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan serta mengesyorkan pembatalan semua pengisytiharan darurat yang masih dikuatkuasakan.

Atas semangat persekutuan, Anwar juga berharap wujudnya hubungan yang adil antara kerajaan pusat dengan negeri-negeri, terutama Sabah dan Sarawak.SH

No comments: