Tuesday, August 31, 2010

Tidak terburu-buru buat perubahan


ALOR SETAR, 31 Ogos : Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak mendedahkan, beliau pernah didesak supaya meletak jawatan oleh ahli PAS sendiri yang tidak sabar mahu melihat Kerajaan Kedah pimpinannya segera melaksanakan hukum hudud.

Azizan berkata, desakan itu disuarakan pada awal penggal tidak lama selepas Pakatan Rakyat (PR) berjaya menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum 8 Mac 2008.


“Perkara itu sudah lama. Ketika itu, kita baru saja ambil alih negeri Kedah. Ada cadangan menyuruh saya ikut Kelantan laksana hudud, tetapi takkan lah saya nak buat perubahan drastik sedangkan baru memerintah negeri,” katanya.

Azizan berkata, ketika desakan itu dibuat, keadaan tidak praktikal untuk melaksanakan sistem perundangan baru dan tidak menolak kemungkinan akan dikaji pada masa akan datang.

Bagaimanapun katanya, melaksanakan hudud bukan agenda utama Kerajaan Negeri dan tidak diberi keutamaan buat masa ini.

"Kelantan pun sehingga kini sukar untuk melaksanakan hudud. Saya rasa, Kedah elok tunggu sehingga Kelantan buat dulu dan melihat bagaimana ia diterima pakai supaya kita dapat melihat implikasi pelaksanaannya," katanya.

Azizan berkata, jika Kelantan melaksanakan hudud sekalipun, Kedah tidak perlu terburu-buru meniru negeri itu semata-mata sebab mahu menguatkuasakan undang-undang syariah.

"Situasi kedua-dua buah negeri berbeza, penerimaan pun mungkin berbeza kerana Kelantan majoriti penduduknya Melayu,” katanya.

Azizan berkata, meskipun hudud bukan menjadi keutamaan di Kedah, usaha menerapkan nilai-nilai Islam lebih diberi penekanan sama ada dalam urusan pentadbiran mahupun kemasyarakatan.

“Keutamaan kita adalah untuk menerapkan nilai-nilai Islam terlebih dahulu, antaranya memerangi rasuah dengan kesedaran, meningkatkan kebajikan rakyat serta menolak penyelewengan. Ini pun kita buat secara perlahan-lahan supaya dapat diterima semua pihak,” katanya.

Azizan berkata, untuk melaksanakan sistem hudud, ia juga bergantung kepada keupayaan sesebuah negeri untuk menguatkuasakan perundangan itu dalam kalangan rakyatnya.

“Biarlah Kelantan buat dahulu, kita tengok kesannya,kemudian kita nilai dan pertimbangkan," katanyaSH

No comments: