Sunday, December 19, 2010

‘over my dead body’ dieksplotasi Umno bukan kerana Umno mahu negara Islam

Sambut Baik Hasrat Karpal, Hadi Sedia Jelas Negara Islam


KUALA LUMPUR, 20 Dis.: Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyambut baik hasrat Pengerusi DAP, Karpal Singh yang bersedia membincangkan isu negara Islam yang sering digunakan Umno-Barisan Nasional(BN) untuk memecah-belahkan ke dua-dua parti itu, lapor The Malaysian Insider.

Ujar Presiden PAS itu, partinya sentiasa terbuka untuk menjelaskan isu negara Islam kepada rakyat dan juga pemimpin-pemimpin politik negara ini.

“Kita sentiasa terbuka untuk beri penjelasan dalam isu ini (negara Islam), kita juga bersedia untuk mengadakan pertemuan dengan sesiapa sahaja termasuk Karpal.

“Saya sentiasa berjumpa dengan Karpal, cuma kita perlukan masa, berikan masa kepada PAS untuk jelaskan isu ini kepada rakyat,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Marang.

Isu negara Islam ini menjadi pendebatan utama PAS dan DAP, dan dilihat menjadi “duri dalam daging” dalam Pakatan Rakyat yang turut dianggotai PKR sekiranya tidak mencapai kata sepakat berhubung isu itu.

Semalam ketika menggulung perbahasan Konvensyen Pakatan Rakyat Kedua di Pulau Pinang, Karpal mahu isu negara Islam yang dibawa oleh PAS selama ini dan dilihat menjadi ‘halangan’ kepada Pakatan Rakyat terus bergerak ke depan, diselesaikan dengan segera agar tidak digunakan sebagai senjata oleh musuh-musuh politik mereka.

Sehubungan itu, Karpal berkata, beliau yakin perkara tersebut boleh dibincangkan dan dicari jalan penyelesaian.

“Saya mahu perkara ini diselesaikan dengan segera supaya tidak dijadikan isu oleh musuh kita,” katanya. Dalam ucapannya Karpal juga menjelaskan bahawa kata-kata ‘over my dead body’ yang dilafazkan pada 1990, tahun PAS mengambil alih kerajaan negeri Kelantan, telah difahami di luar konteks.

“Apa yang sayakan 20 tahun lalu dibaca di luar konteks. Islam adalah agama rasmi (Persekutuan) dan rakyat agama lain juga ada hak.

“Oleh itu tidak baik untuk mengatakan Perlembagaan Persekutuan membolehkan mengadakan negara Islam, tetapi yang ini boleh dibincangkan, saya tidak mahu BN mengesksploitasikan isu ini... ini boleh dibincang dengan (Mursyidul Am PAS) Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz (Nik Mat), (Presiden PAS) Tok Guru Datuk Seri Abdu Hadi (Awang),” kata beliau.

Tambah Hadi, PAS yang mempunyai keanggotaan lebih dari satu juta ahli mempunyai kewajiban dan tanggungjawab untuk menjelaskan perkara itu kepada seluruh rakyat.

Beliau juga berkata, PAS yang turut menerajui pentadbiran dua negeri iaitu Kelantan dan Kedah sudah membuktikan bahawa negara Islam boleh dilaksanakan.

“PAS mempunyai kewajiban yang besar untuk jelaskan isu ini kepada seluruh rakyat. Beri kita peluang untuk jelaskan perkara ini kerana kita yakin negara Islam adalah yang terbaik bukan hanya untuk orang Islam tetapi bukan Islam juga.

Ketika konvensyen sulung tahun lalu Datuk Nik Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, Karpal akan terbuka hati untuk menerima idea negara Islam.

Kedua-dua Karpal dan Nik Aziz muncul di pentas yang sama dan duduk bersebelahan pada konvensyen Disember 2009.

Karpal berkali-kali menegaskan meskipun DAP semakin selesa membina ikatan kukuh bersama PAS dalam Pakatan Rakyat.

No comments: