Monday, December 13, 2010

Karpal pula kena

Salahlaku Ketua Hakim Negara ,Karpal Diusir Keluar Dewan












KUALA LUMPUR, 14 Dis. : Pengerusi DAP Karpal Singh diusir keluar daripada Parlimen apabila cuba membentangkan usul untuk membahaskan pembabitan Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi dalam rasuah.

Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan Karpal untuk meninggalkan dewan kerana enggan mengikut arahan beliau tidak membahaskan usul itu.

Namun Karpal menegaskan usul itu amat penting kerana Zaki sendiri mengaku menyogok pegawai-pegawai mahkamah semasa beliau menjadi peguam pada tahun1987.

Meskipun amalan itu melanggar Seksyen 7(8) Kod Etika Hakim 2009, kerajaan Umno-Barisan Nasional membenarkan Zaki untuk terus memegang jawatan Ketua Hakim Negara.

Satu surat aduan dan peringatan dari Ahli Parlimen Bukit Gelugor diserahkan kepada Tun Zaki, Ketua Hakim Negara itu enggan menjawabnya.

Karpal berkata Ketua Hakim Negara setakat ini enggan memberikan penjelasan atas tindakanya itu walaupun diberikan peringatan rasmi awal bulan ini.

“Ketua Hakim Negara gagal membalas aduan saya, dan juga surat peringatan bertarikh 1 Disember 2010, dimana beliau enggan menjawapnya," kata Karpal.

"Perkara ini yang melibatkan kepentingan rakyat umum perlu disegerakan, saya memohon usul saya dibincangkan," tegas Karpal sebelum diusir keluar dari Parlimen.

Minggu lalu, Speaker Pandikar Amin Mulia mengambil tindakan sama terhadap enam ahli parlimen Pakatan Rakyat yang mahu mengusulkan perbahasan atas tindakan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan menghukum Anwar Ibrahim tanpa memberinya peluang membela diri.

Anwar digantung enam bulan oleh Jawatankuasa itu setelah beliau mengemukakan bukti di Parlimen mengenai tindakan Umno-BN mengupah Apco WorldWide, sebuah syarikat pro-zionis.

Anwar menunjukkan contoh-contoh jelas antara konsep 1Malaysia yang dibawa oleh Perdana Menteri Najib Razak dan slogan 1Israel yang pernah digunakan oleh rejim Zionis.

Tun Zaki sebelum ini mengakui terlibat dalam perbuatan rasuah, dengan memberi suapan kepada pegawai-pegawai mahkamah semasa beramal sebagai peguam pada 1987.

Meskipun melanggar Seksyen 7(8) Kod Etika Hakim 2009, pemerintah bagaimanapun membenarkan beliau terus memangku jawatan penguasa undang-undang tertinggi negara itu.

No comments: