Monday, December 13, 2010

Kena siasat dakwaan FELDA hampir bankrap

MP Pembangkang Pertikai PM Urus FELDA
















KUALA LUMPUR,14 Dis.: Pakatan Pembangkang mempersoalkan ketelusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menguruskan dana FELDA sehingga wujud dakwaan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) itu hampir bankrap.

Sebaliknya menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tampil menyiasat dakwaan tersebut.

Ahli Parlimen PAS yang ditemubual pada sidang media di lobi parlimen hari ini berkata, kerajaan tidak perlu sensitif sekiranya dakwaan tersebut tidak benar justeru tidak layak untuk melebel mana-mana pihak sebagai pengkhianat.

"Polis tidak menyiasat semua dakwaan yang dibuat. Jadi satu perkara yang pelik apabila dia menuduh orang lain yang cuba membangkitkan isu FELDA ini sebagai satu pengkhianat. Sepatutnya mereka perlu melakukan siasatan. Ini soal penyelewengan amat besar yang kita persoalkan ialah tunai daripada RM4 bilion tinggal RM1 bilion," kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Tambahnya lagi, nilai FELDA bukan hanya terbatas pada aset yang boleh dicairkan namun termasuk jumlah keseluruhan pelaburan peneroka-peneroka FELDA termasuk tanaman semula dan perbelanjaan tunai.

Dalam pada itu pada sidang medai yang sama, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid samad berpendapat aset adalah subjektif dan boleh susut dalam masa yang sama.

Beliau turut menyifatkan penggunaan istilah pengkhianat oleh kerajaan Umno-Barisan Nasional sebagai taktik mendapatkan sokongan kaum Melayu.

"Saya rasa penggunaan istilah 'pengkhianat' nampaknya digunakan begitu mudah dan longgar oleh pimpinan Umno sekarang ini untuk menaikkan semangat Melayu dan partriotisma. Bila mahu kata orang pengkhianat kata FELDA bankrap, apa pandangan dia terhadap Idris Jala yang kata negara akan bankrap?" kata beliau.

Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar berkata pengisytiharan FELDA untuk melabur dalam saham korporat adalah tidak munasabah.

Ujarnya kepada media, kepentingan harus diberikan kepada peneroka-peneroka FELDA dan bukan pelaburan saham yang ingin dibuat menggunakan kewangan GLC itu.

"Adakah ini kerja FELDA, melabur dalam saham. Pertama kali kita dengar ini. Syarikat korporat, aset dicairkan, ini benda baru. Yang kita pentingkan kedudukan peneroka-peneroka, peserta-peserta, anak-anak FELDA, keturunan mereka, kehidupan mereka.


"Datuk Seri Najib Razak menyifatkan pihak yang mendakwa Felda bankrap, sebagai pengkhianat bangsa, kerana sanggup menghina institusi itu yang banyak berjasa kepada rakyat,"katanya.

Beliau menjelaskan Felda kononnya adalah sebuah institusi yang berjaya dan mengubah landskap sosioekonomi negara selain mempunyai simpanan tunai yang banyak.

No comments: