Monday, December 13, 2010

Wakil rakyat PAS tidak berprestasi akan diganti

PAS sedia pilih muka baru

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjIBOmbZQDgYNmS-oyCzQPxV93ywjF5remAiNPkWdWQ1esM98HsE6HOsL_ZrKy1O_3ckCyAoi922-8uxS84fOGjw4bRJRukp1N6KGgrSVaYXJkp3HgcFOOul24CxdxW1J1NiZaQQMMau_g/s320/hj-fatah-harun.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjIBOmbZQDgYNmS-oyCzQPxV93ywjF5remAiNPkWdWQ1esM98HsE6HOsL_ZrKy1O_3ckCyAoi922-8uxS84fOGjw4bRJRukp1N6KGgrSVaYXJkp3HgcFOOul24CxdxW1J1NiZaQQMMau_g/s320/hj-fatah-harun.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9mHurf-aGEnjFFrJINfZawVA0-1hRENutJg9OSbeuKdP2LdkrlM4WZAc0ngzLooKbfcUrWGVjK2esfJs2TrVtg5_uw5uk2BbJWLCY8ZY8q2dfFMf4ffB6WyP3I8wl-0DBy-Y-CxYmVtI/s400/afatahharun.jpg

KOTA BHARU, 14 Dis. :
PAS Kelantan tidak menolak kemungkinan menyenaraikan muka baru sebagai calon dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) bagi menggantikan wakil rakyat yang tidak berprestasi.


Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Abdul Fatah Harun berkata, percaturan itu biasa bagi PAS khususnya menjelang PRU bagi menjamin kualiti calon yang mampu memberikan perkhidmatan kepada rakyat.

“Ini amalan biasa dalam parti, sekiranya perlu dan layak, kita akan tukar dan memberi kepada muka baru, malah saya sendiri juga termasuk yang dinilai, jika pimpinan parti memutuskan untuk memberi laluan, tiada masalah,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya persiapan PAS Kelantan sekiranya kerajaan mengadakan PRU dalam masa terdekat ekoran keputusan Barisan Nasional (BN) menangguhkan pemilihan parti itu baru-baru ini.

DUN Kelantan memiliki 45 kerusi, 37 darinya diwakili PAS, satu Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan tujuh dari Barisan Nasional (BN).

Dalam masa yang sama, Abdul Fatah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tuku berkata, PAS sedia tidak mencalonkan pemimpin di barisan hadapan sekiranya ia mampu memenangkan parti itu secara keseluruhannya.

“Semasa PRU 1990, saya sebagai timbalan kepada Datuk Wan Rahim yang memegang jawatan Pengarah Pilihan Raya juga tidak bertanding bagi memberi tumpuan kepada jentera peringkat parti.

“Ia melibatkan percaturan, apabila tidak dicalonkan, individu terbabit boleh memberi perhatian di peringkat negeri. Ini adalah amalan biasa yang dilakukan PAS selama ini,” katanya.

Abdul Fatah berkata, beliau sendiri sedia untuk memberi laluan kepada calon baru di kawasannya sekiranya diputuskan kepimpinan parti.

Mengulas mengenai persiapan PAS Kelantan, Abdul Fatah berkata, pihaknya bersedia sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib memutuskan untuk mengadakan PRU dalam masa terdekat.

“Bagi rakyat saya rasa mereka juga tertunggu-tunggu untuk mengadakan PRU secepat mungkin, mereka sudah bosan dengan senario politik yang berlaku kepada BN, tetapi kita akui Pakatan Rakyat juga ada pergolakan sendiri,” katanya.SH

No comments: