Monday, December 13, 2010

Malaysia kena bantah Wikileaks

Guan Eng : Kerajaan Harus Segera Siasat Maklumat Kabel Wikileaks













KUALA LUMPUR, 14 Dis. : Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menggesa kerajaan Malaysia menyiasat maklumat kabel Wikileaks dengan segera kerana ia bukan sahaja melibatkan imej Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim malah negara Malaysia.

Beliau yang ditemui di lobi parlimen berkata, bukti sahih masih belum diperolehi untuk membuat sebarang kesimpulan berhubung dakwaan itu.

"Samada sahih atau tidak itu menjadi tanda tanya. Adakah ini datang dari sumber-sumber yang betul dan boleh dipercayai? Adakah ini satu lagi komplot untuk menjatuhkan Datuk Seri Anwar?" soal beliau lagi.

Menurutnya lagi, Malaysia harus membantah dengar kadar segera untuk mengelakkan sebarang spekulasi berterusan.

"Sekarang kalau kita lihat apa yang diutarakan bukan sahaja berkaitan Datuk Seri Anwar tapi juga dengan Malaysia. Saya rasa Malaysia harus membantah. Kalau apa yang didakwa ke atas Datuk Seri Anwar betul maka apa yang didakwa kepada kerajaan Malaysia pun betul.

Tambahnya lagi, jika maklumat tersebut tidak sahih maka kerajaan harus membuktikan ada pihak yang cuba mengaibkan Ketua Pembangkang itu.

Utusan Malaysia semalam menyiarkan laporan muka depan mengenai pendedahan Wikileaks bersabit tuduhan liwat ke atas Anwar.

Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew pula dipetik dalam satu pendedahan sebagai berkata Anwar mungkin mengetahuinya "tapi tetap masuk ke dalamnya (perangkap)".

Namun dakwaan itu disanggah oleh Anwar.

Manakala peguam Anwar, Sankara Nair mempersoalkan apakah Anwar begitu tidak waras sehingga sengaja masuk ke perangkap yang dipasang untuk dirinya.

"Siapakah yang berfikiran waras, akan dengan sengaja memasuki perangkap jika dia sudah tahu mengenainya?

"Ini sama sekali tidak logik dan benar-benar tak masuk akal," ujar Sankara dalam satu kenyataan semalam.

Anwar dijangka memberi penjelasan terbuka berhubung perkara sama pada ceramah umunya di Wangsa Maju jam 9.30 malam ini.

No comments: