Monday, January 3, 2011

PAS umum calon 16 Januari di Pekan Labis

PAS umum calon 16 Januari

http://www.selangorkini.com.my/my/wp-content/uploads/2010/12/johor-tenang.jpgSENAI, 4 Jan. : Pas akan mengisytiharkan nama-nama calon yang akan bertanding bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang pada 16 Januari ini dan pengumuman itu akan diadakan di Pekan Labis, jam 9 malam.

Ketiga-tiga Majlis Presiden iaitu Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang dijadual hadir pada hari tersebut.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Johor, Dzulkefly Ahmad berkata, sehingga kini nama-nama bagi calon DUN Tenang masih dirahsiakan dan calon yang diumumkan itu adalah mereka yang paling layak.

Menurutnya, isu sama ada calon di kawasan berkenaan seharusnya layak bagi wanita atau lelaki tidak timbul kerana hanya 53 peratus penduduk di kawasan berkenaan terdiri daripada golongan wanita.

“Kita juga tidak akan menyerang mana-mana pihak sebaliknya akan menerangkan keadaan sebenar kepada rakyat dengan fakta yang sebenar dan bukan fitnah.

“Arahan etika kempen akan kita keluarkan yang mana membuat fitnah itu bukan cara kita. Kita akan menunjukkan akhlak yang baik dan disenangi pengundi dan jika ada unsur provokasi ia bukan datang dari kita.

“Kita akan menerangkan kepada rakyat bersandarkan hujah dan fakta yang kita ada. Saya merayu agar rakyat diberi peluang untuk mendapat akses maklumat daripada semua sumber sama ada dari pakatan pembangkang, UMNO dan BN atau apa saja supaya mereka boleh nilai sendiri khususnya di kawasan Felda,” katanya.

Manakala soal calon wanita adalah sesuai bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Tenang kerana faktor populasi golongan berkenaan di kawasan itu lebih tinggi berbanding lelaki tidak menjadi isu bagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tiram dari Barisan Nasional (BN), Datuk Maulizan Bujang.

Menurutnya, perbezaan itu tidak begitu ketara dan soal meletakkan calon itu terletak pada kepimpinan parti yang lebih arif membuat keputusan.

“Sama ada lelaki atau wanita yang layak bertanding itu tidak kira, asalkan mereka ini di kalangan yang boleh diterima rakyat.

“Perbezaan populasi penduduk lelaki dan wanita di kawasan berkenaan tidak begitu ketara jadi siapa-siapa juga sesuai menjadi calon.

“Kita menaruh harapan agar PRK DUN Tenang ini berlangsung dengan tenang dan tidak berlaku perkara-perkara yang tidak diingini,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, semalam.

Beliau yang sebelum ini telah dua kali meninjau Bilik Gerakan BN dan UMNO di kawasan berkenaan akan turun berkempen selepas hari penamaan calon bagi membantu memberi kefahaman dasar-dasar kerajaan kepada rakyat terhadap apa yang telah kerajaan lakukan sebelum ini.

“Saya juga akan jelaskan beberapa isu yang diputar belitkan oleh pihak-pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan untuk tingkatkan sokongan dengan cara yang tidak sepatut.

“Pembangkang akan cuba mencari peluang dan ruang untuk menyalahkan pihak kerajaan dan ini memang strategi mereka. Mereka akan guna apa sahaja alasan untuk mempengaruhi pengundi dengan apa jua cara termasuklah isu-isu yang tidak relevan dengan kawasan terbabit,” katanya.SH

No comments: