Monday, January 3, 2011

Umno merosakkan hiburan

PAS tidak tolak hiburan

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEikbQY-PTXS8av1FAoKw23tFArcwSI6ct9YK4GzoFpv_5y4fpL0wGBwuIkVRydkpOcbEnOB9S30nYXNHpTWSianujlGdm9slzttIk-3c4OYM2X346Uj2kVNr6GYdzuc_o7zR32zLRWEWeE/s400/NasruddinTantawi.jpgSHAH ALAM, 4 Jan. : Pas tidak menolak sebarang bentuk hiburan, namun tidak: mempersetujui hiburan yang tidak terkawal dan menampilkan muzik serta aksi mencemarkan budaya Melayu.

Ketua Pemuda Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasruddin Hassan Tantawi berkata, parti itu memperjuangkan Islam dan menghormati garis panduan yang ditetapkan dalam agama berkenaan.

Menurutnya, sebelum mengadakan persembahan kumpulan popular Indonesia, Wali Band di Stadium Sultan Muhammad IV, penganjur telah berbincang dengan Kerajaan Negeri mengenai langkah-langkah diambil ketika berlangsungnya konsert itu.

“Termasuk untuk mengasingkan tempat duduk antara lelaki dan perempuan, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

“Masalah timbul disebabkan penganjur tidak mematuhi peraturan dalam perbincangan itu,” katanya ketika :dihubungi :Sinar Harian:, semalam.

Nasruddin berkata, Kerajaan Negeri perlu mengambil tindakan kerana penganjur tidak menyediakan prasarana yang ditetapkan.

“Konsert itu bukanlah penganjuran penuh Kerajaan Negeri.

“Kerajaan Negeri menggunakan garis panduan yang terdapat dalam Enakmen Kawalan Hiburan 1998,” katanya.

Menurutnya, tidak perlu membangkitkan isu Pas Kelantan tidak konsisten dengan dasar yang ditetapkan kerana dalam penganjuran konsert Mawi, tidak berlaku sebarang masalah.

Sementara itu, Ketua Penerangan Pas Pusat, Idris Ahmad berkata, pendekatan hiburan yang digunakan oleh Pas berbeza dengan UMNO.

“UMNO yang merosakkan hiburan dengan cara mereka sedangkan Islam tidak pernah menghalang umatnya daripada mencari hiburan.

“Islam bukan agama yang jumud, sebaliknya ia bersifat sempurna,” katanya lagi.

Menurutnya, UMNO yang bersikap hangat-hangat tahi ayam dalam hal berkaitan agama.

Idris berkata, isu yang melibatkan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching berpakaian ketat ketika melakukan senamrobik di perkarangan sebuah masjid sengaja dikontroversikan.

“Sedangkan terdapat segelintir isteri pemimpin UMNO beragama Islam tidak menutup aurat dengan selengkapnya berada di dalam masjid tetapi senyap begitu sahaja.

“Isu Nie Ching sengaja diperbesarkan dan dipolitikkan, sepatutnya orang bukan Islam dididik dan bukannya diperlakukan seperti itu,” katanya lagi.

Mengenai konsert Wali Band, Idris berkata, disebabkan berlaku sedikit pelanggaran yang tidak disengajakan dalam konsert itu. UMNO terus menyifatkan Pas tidak konsisten dengan apa yang diperjuangkan selama ini.

Kelmarin, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapha Mohamed dalam kenyataannya berkata, das:ar yang dijalankan oleh Pas Kelantan sudah tidak selaras dengan apa yang diperjuangkan.

“Termasuklah isu berkenaan hiburan. Dulu Pas Kelantan mengharamkan penganjuran mana-mana konsert namun ia semakin longgar,” katanya.

No comments: